Viswinkel Hameeteman is een familiebedrijf in Ouddorp dat dit jaar 65 jaar bestaat. Wat een feestelijk jaar had moeten worden, eindigde zowel privé als zakelijk in een bewogen periode vol ups en downs. Eigenaresse Arjanne Hameeteman deelt haar verhaal over 2020 met ons.
Een jubileum jaar
“We hadden ons al jaren voorgenomen om voor het 65e jubileum van de zaak een feest te geven. Wat een mijlpaal is dat!” begint Arjanne. “Maar door het overlijden van mijn moeder en het overlijden van mijn zwager én heel de coronacrisis waren wij niet in de stemming om het 65 jarig bestaan van het bedrijf te vieren.”
Ups en downs
Ondanks het zwaar weer waar Arjanne en haar team vanaf maart in verkeerden, is het optimisme in de stem van Arjanne te horen. “Er waren heel veel ups en downs dit jaar. Waar we rond april niet konden werken omdat de horeca dicht moest, hebben we het drukker dan ooit gehad in de zomer.” Arjanne legt uit dat het niet altijd meeviel om positief te blijven, maar dat ze ondanks alle tegenslagen iedere keer op zoek ging naar creatieve oplossingen. Zo ging alle catering dit jaar niet door en dit was financieel een gemis, maar ook voor het personeel dat hier altijd veel plezier aan beleeft. Daarom heeft Arjanne zich een aantal maanden geleden ook gericht op het maken van kerstpakketten.
Water bij de wijn
De coronacrisis vraagt niet alleen veel van Arjanne als ondernemer, maar ook van haar team. “Het was voor ons team ook een periode waarin het personeel veel moest schakelen. Eerst gingen we dicht en maakten ze te weinig uren, daarna hadden we een gigantisch drukke zomer waarin iedereen veel meer werkte en in het najaar en met kerst is dat weer precies hetzelfde verhaal geweest. We hebben er veel over gesproken met het team en ze pakten het heel sportief op. Het werd al snel duidelijk dat iedereen in deze crisis water bij de wijn moet doen, niet alleen de ondernemers.” licht Arjanne toe.
De decembermaand
Voor de viswinkel in Ouddorp is het dit jaar ook erg duidelijk geworden hoe afhankelijk de ondernemers op Goeree-Overflakkee van toeristen zijn, maar ook de inwoners van het eiland spelen een belangrijke rol. Zo vertelt ze hoe de kerstperiode verliep: “Toen we hoorden dat de horeca weer dichtging in december was dat natuurlijk een ontzettende klap. Maar ook nu probeerden we positief te blijven. We hadden de Kerstbestellijst uitgebreid met extra menu’s en we zijn 1e en 2e kerstdag meer opengegaan dan andere jaren. Het was wel weer even spannend wat mensen uit de omgeving zouden gaan doen met kerst, want ik merkten dat er weinig bestellingen binnenkwamen vóór de toespraak van Rutte. Logisch natuurlijk, want niemand had zijn kerstplannen nog vaststaan! Gelukkig stroomden de bestellingen een paar dagen na de toespraak binnen.”
Onze psycholoog
“Waar je zag dat veel mensen even moesten schakelen en bijkomen van de berichten die we van Rutte kregen, had KIBO hier overigens minder lang voor nodig”, vertelt Arjanne verder. “Ik denk dat ik binnen vijf minuten na de eerste persconferentie in maart al gebeld werd door Martin. Sindsdien hebben we veel contact gehad met KIBO. Ik ben er wel achter gekomen dat ze van nature proactief meedenken en dat heb ik nog niet eerder gezien bij een accountant. Ook toen het privé allemaal erg zwaar was, wilden ze graag extra administratieve taken voor ons overnemen zodat wij wat meer lucht kregen. Als je erover nadenkt is een accountant eigenlijk een soort psycholoog, want zowel privé als zakelijk weten ze écht alles van je!”
Op naar 2021
Vol goede moed gaat Arjanne 2021 tegemoet. “Als wij zonder lach op ons gezicht in de winkel staan, dan merkt de klant dat direct! Tuurlijk hebben we onze zorgen, maar we moeten positief blijven en beseffen dat we ook hier doorheen komen.” besluit Arjanne.