Nu we 10 jaar KIBO vieren, willen we verder kijken dan alleen ons accountancykantoor. Wat is er de afgelopen jaren eigenlijk veranderd in de wereld van accountancy en met welke trends moeten we de komende jaren rekening houden? En wie kan daar beter iets over vertellen dan iemand die het dichts bij het vuur zit? Daarom vroegen wij KIBO accountant Patrick Donkersloot meer te vertellen over zijn visie op goede accountancy.
Wat zijn tijdloze musthaves die een accountant volgens jou moet hebben?
Naast de meest voor de hand liggende musthaves zoals goed bereikbaar zijn, snel reageren en op de hoogte zijn van wet- en regelgeving, is het belangrijk dat een accountant weet wat er speelt bij de klant. En dan bedoel ik niet alleen op financieel gebied, maar ook daaromheen. Regelmatig contact hebben met de klant is daarin key! Daarnaast is het van belang om als accountant je klant te durven wijzen op wat ze niet goed doet. Daarmee help je de klant pas écht om te kunnen groeien en verbeteren.
Wat is ervoor nodig om als accountantskantoor hoge kwaliteit te kunnen leveren?
Je moet ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van alle relevante (wijzigingen in) wet- en regelgeving, maar ook van alle subsidies en mogelijkheden. Zeker afgelopen jaar zijn er zo ontzettend veel subsidiemogelijkheden bijgekomen in verband met Covid. Het is extra belangrijk om daar goed van op de hoogte te zijn, zodat je klanten geen geld mislopen. Daarnaast vind ik het ontzettend belangrijk dat er goed personeel binnen een accountantskantoor wordt aangenomen én dat er voldoende aandacht voor interne opleiding en begeleiding is.
Wat is volgens jou het verschil tussen een accountant van nu en een accountant van 10 jaar geleden?
In 10 jaar tijd verandert er binnen de accountancy eigenlijk niet zo heel veel, maar wat je wel ziet is dat 10 jaar geleden de administratie van de klant vaak maar één keer per jaar bekeken werd en dat alle correcties pas bij het jaarwerk gedaan werden. Er zijn zelfs kantoren die nog steeds op deze manier werken. Met name daarin is de afgelopen 10 jaar flink wat veranderd. Nu (de laatste jaren) zie je veel meer dat administraties periodiek (per kwartaal of per maand) volledig worden goed gezet en afgegrensd. Dit heeft twee voordelen: beter en actueler inzicht voor de klant en daarnaast minder werk bij het opstellen van de jaarrekening.
Als we naar vroeger kijken, en dan heb ik het over 20 jaar geleden, kwam het nog voor dat klanten met dusdanig ouderwetse administratiepakketten werkten dat je dagen bezig was om sommige balansposten uit te werken voor de jaarrekening. Door automatisering zijn dat soort werkzaamheden (gelukkig) grotendeels vervallen en kunnen we dat soort aansluitingen en controles vele malen sneller uitvoeren. Sterker nog, veelal zitten er softwarecontroles ingebouwd, waardoor het in 99 van de 100 gevallen vaak al aansluit en er helemaal geen aanvullende werkzaamheden nodig zijn.
Ik zie ook een duidelijke verandering in het contact met de klant. Er wordt veel meer tijd besteed aan advisering om klanten verder te helpen. Accountants werken steeds vaker naast en met de klant dan 10 jaar geleden. Dit is vooral het gevolg van een beter geautomatiseerde administratieverwerking, hierdoor is er beter zicht op actuele cijfers én meer tijd om de klant te kunnen adviseren.
Wat zijn trends in de markt waar accountants volgens jou absoluut gehoor aan moeten geven?
De nummer één vind ik absoluut digitalisering. KIBO is daarin al vooruitstrevend en uiteindelijk zullen alle accountants daarnaartoe moeten. Veel handelingen zijn repeterend en kunnen dus geautomatiseerd worden. Daarnaast is het afstappen van het ouderwetse verdienmodel met uren x tarief een belangrijke trend. Klanten willen vooraf weten wat ze aan kosten kwijt zijn. Dus het verdienmodel ombouwen naar een abonnementsvorm is een must. De adviesrol van de accountant zal ook groter worden en hierdoor is hij minder bezig met het daadwerkelijk verwerken van de financiële gegevens. Wat weer mogelijk gemaakt wordt door het grotendeels automatiseren van de handelingen. Verder valt het mij op dat er al enkele jaren sprake is van een tekort aan personeel in de accountancy. Dat zien we overigens ook in andere branches. Outsourcing van bepaalde werkzaamheden naar andere landen is dan ook een opkomende trend die in de gaten gehouden moet worden.
Wat zijn volgens jou factoren waardoor KIBO een succes is geworden?
Er zijn verschillende facetten die in mijn optiek hebben bijgedragen aan het succes van KIBO. De belangrijkste is misschien wel het feit dat er twee hele gedreven ondernemers aan het roer staan die een team om zich heen hebben gebouwd die volledig bij hen aansluit. Iedereen in het team heeft de mentaliteit aangeleerd om de klant te durven zeggen waar het op staat, om ze zo optimaal mogelijk verder te helpen. Dat doen we op een laagdrempelige en no-nonsense manier, wat ons een modern accountancykantoor maakt waar veel ondernemers zich in herkennen. Daarnaast denk ik dat we inhoudelijk gezien op twee manieren inspelen op de behoeften van de klant: 1. We maken gebruik van abonnementsvormen, waardoor de klant vooraf weet wat de kosten zullen zijn en 2. Iedere klant krijgt periodiek inzicht in zijn eigen cijfers en wordt volledig ontzorgd, hoe groot of klein je onderneming ook is.