Aandacht voor klanten en vanuit de cijfers echt iets kunnen betekenen. Dat is het insteekpunt van het werk van Hein Kievit, mede-eigenaar van KIBO. “We richten ons geheel op de klant om deze zo efficiënt mogelijk te helpen. Daarom groeien we zo snel.”
Bij aandacht voor de klant draait het voor Hein om nauw samenwerken. Tussentijdse cijfers spelen een belangrijke rol; iets dat in de markt uniek is in combinatie met de follow up die we geven. We presenteren niet alleen de cijfers, maar vinden er ook wat van. Hein: “Cijfers zijn een middel om het maximale voor de klant eruit te halen. Er zit een hele wereld achter cijfers. Die wereld vertalen we voor de ondernemer. We houden de klant een spiegel voor en we stellen samen doelen. Vervolgens geven we er vol gas op!”
De klant een spiegel voorhouden betekent voor Hein naast de klant staan. “We kennen onze klanten. We weten wat ze belangrijk vinden en wat er in hun hoofd omgaat. Ook als het slecht gaat, houden we ze een spiegel voor. We hebben onze interne processen daarbij zo geregeld dat we snel inzicht hebben in de financiële huishouding van onze klanten. Vanuit dat perspectief geven we de ondernemer kansen mee”, zegt Hein. “We onderscheiden ons niet alleen met het aanbieden van tussentijdse informatie en cijfers, maar juist met de follow-up. We signaleren kansen en volgen deze met de klant actief op. Zo zitten we er bovenop. We durven scherp te adviseren om iets wel of niet te doen.”
Doorverwijzingen van klanten vormen een groot onderdeel van de autonome groei van KIBO. Bestaande klanten laten andere ondernemers weten wat KIBO doet. Hein: “Het gaat rond: ‘KIBO gaat voor maximale klanttevredenheid. Ze gaan een stap verder voor je. Ze zijn ook ’s avonds nog voor je bezig om het maximale voor je eruit te halen.’ Het geeft ons energie om alles voor onze klanten te doen. Blijkt een financiering lastig te zijn en wij staan achter het plan van de ondernemer, dan hameren we namens onze klant door. We gaan vol voor de ondernemer bij de bank. En of de oplossing nu linksom of rechtsom is, we gaan er achteraan en lossen het op.”
Nooit gedacht…
Elke keer als onze klanten zichzelf verbazen, geeft dat ons een enorme kick. Wat is de “nooit gedacht” van Hein? “Ik had niet durven dromen dat we nu zo groot zouden zijn. Ik dacht dat we met maximaal één personeelslid per jaar zouden groeien; we zijn nu met 12 mensen,” zegt hij.
De markt van accountancy kenmerkt zich niet door grote groei, laat staan autonome groei. Hein: “Onze groei is opmerkelijk: we blijven er klanten bij krijgen. Door deze groei zijn we ook interessanter voor grotere bedrijven. We hebben een heel team achter ons staan; we zijn meer dan alleen 2 ondernemers. We bieden continuïteit en dat is ook interessant voor grotere partijen.”
Samenwerking: onverschrokkenheid en gas erop
Martin en Hein zijn mede-eigenaren van KIBO. “KIBO kan niet zonder Martin”, zegt Hein. “Hij is onverschrokken en gaat elk gesprek aan. Martin gaat er met alle macht voor, hij belt iedereen. Hij is toegankelijk; dat waarderen klanten en ik in hem.”
Hoe kunnen we jou verbazen? Maak een afspraak.