De medewerkers van KIBO ontfermen zich iedere dag over de cijfers van jouw onderneming en dat doen ze met één doel: jouw bedrijf tot een groter succes maken. In deze blogreeks stellen we al onze medewerkers aan je voor. Deze maand: belastingadviseur José Veldhuizen-Bom.
José, wat houdt jouw werk precies in?
Als belastingadviseur werk ik veel met klanten. Ik zit regelmatig met hen aan tafel om hun fiscale positie, administratie en toekomst door te nemen. Aan de hand van zo’n gesprek werk ik vaak een advies uit. Daarnaast onderhoud ik veel contact met de Belastingdienst om diverse zaken te bespreken. Binnen KIBO vervul ik daarnaast de rol van vertrouwenspersoon. Collega’s kunnen bij mij terecht voor een luisterend oor of een goed gesprek.
Je werkt al acht jaar bij KIBO, hoe ben je hier terechtgekomen?
Ik kende Hein en Martin al van een eerdere werkgever. Enkele jaren nadat zij KIBO hadden opgericht, ben ik via collega en vriendin Leanne ter Maat gevraagd om eens langs te komen voor een gesprek. Dat gesprek voelde als thuiskomen en van het een kwam het ander, waarna ik in de zomer van 2016 bij KIBO ben begonnen.
En wat maakt je werk zo leuk?
De afwisseling in mijn werk en het persoonlijke contact met klanten. Ik spreek regelmatig ondernemers en door goed door te vragen krijg ik een beter beeld over hun situatie en behoeften. Dat helpt me om een gericht advies op te stellen. Als klanten dan uiteindelijk hun dankbaarheid naar je uitspreken, geeft dat voldoening.
Wat is een moment waar je trots op bent?
Een aantal jaar geleden klopte een ondernemer bij me aan. Hij zat in een uitzichtloze financiële situatie: de Belastingdienst had beslag gelegd op zijn onderneming en executieverkoop dreigde. Door zeer intensief contact met zowel de klant als de Belastingdienst hebben we deze klant na bijna 2 jaar weer een toekomst kunnen geven. Ondanks de uitzichtloosheid aan het begin, ben ik trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen.
Wat is jouw advies aan ondernemers?
Als ik één advies zou moeten meegeven, zou ik zeggen dat je altijd contact moet blijven houden met je adviseur. Heb je vragen? Stel ze, ook als je denkt dat ze niet belangrijk zijn. Juist deze vragen zetten ons aan het denken en leiden tot nieuwe inzichten. Hoe beter wij jouw situatie begrijpen, hoe gerichter ons advies.
En de laatste: liever cijfers of letters?
Dan kies ik toch voor letters. Cijfers zeggen veel, maar het verhaal erachter nog meer. Ik vind het namelijk juist belangrijk om de persoon achter de ondernemer te leren kennen. Tijdens gesprekken met klanten hebben we het ook wel degelijk over cijfers, maar het grootste deel van het gesprek hebben we het over jouw plannen en toekomst.