Het succesverhaal van een overname op het hoogtepunt
Nooit gedacht … “dat je als elektricien een bedrijf neerzet met op het punt van overname 60 man personeel en 10 miljoen omzet!” Jan de Graaff richtte 20 jaar geleden eigenhandig Delta Rent op, verhuurder van industrieel materiaal. Eind maart 2018 is het bedrijf overgenomen door machineverhuurder Boels. Martin Boogaard, namens KIBO voor Delta Rent bij de overname betrokken, in gesprek met Jan.
Ondernemen is het op tijd inschatten van kansen. “Na verloop van tijd merk je als ondernemer dat het tijd is voor wat anders. Dat je op een punt staat dat het goed is geweest”, zegt Jan. “Ik heb mijn ding gedaan en wil op een goede manier afscheid nemen. Je kunt doorgaan, tot het laatste moment nog wat doen. Maar dan heb je niets. Ik kan nu voor continuïteit voor mijn personeel en klanten zorgen. Ik ben op een hoogtepunt gestopt.
Martin: “Het getuigt van goed ondernemerschap door te durven zeggen ‘het is goed zo, tijd voor een volgende stap’. Alle credits voor Jan: hij heeft met zijn slimmigheid en doordachtzaamheid een bijzonder mooie onderneming opgezet waar hij al zijn gevoel in heeft gelegd.”
Het ongeduld van de ondernemer en zijn accountant
“Een overname kan een zeer lang lopend en lastig traject zijn”, zegt Martin. “Je moet altijd het doel voor ogen houden. Er komen momenten dat je als ondernemer denkt ‘schiet nou toch ‘ns op!’ Het is voor zo’n veelomvattend proces logisch dat er veel mensen iets van moeten en mogen vinden. Ik heb het proces altijd vanuit Jan’s perspectief bekeken. Ik maak zijn ongeduld mee, wil net zo snel mee, maar ben ook procesbewaker. Ik gaf rustig aan als hij even niets moest doen.”
Jan: “Net als ik is Martin wat ongeduldig. Na een gemaakte afspraak willen we het gaan doen, niet nog een keer erover praten. KIBO blijft je verbazen. Martin zit naast je als ondernemer, komt met ideeën en mogelijkheden.”
Martin: “Waar ik in zo’n proces op let, zijn de wensen van de ondernemer. Er komen juristen, advocaten en heel veel kleine lettertjes en overeenkomsten bij kijken. Maar wat past bij de ondernemer, wat past bij Jan de Graaff? Dat verlies ik niet uit het oog. Een specialist die sec vanuit zijn expertise kijkt, vergeet soms hoe de klant denkt. Ellenlange discussies over een clausule en alles kapot beredeneren. Ja, het is soms nodig voor de kwaliteit, maar wat wil de ondernemer?”
Honderden mails vlak voor de handtekening
“De laatste twee dagen waren hectisch; honderden mails over en weer. Midden in zo’n finale moet je scherp blijven en beslissingen durven nemen”, zegt Martin. “Zo’n enorme druk op het laatste moment.”
Jan: “Ben ik op weg naar Maastricht en is Martin nog zoveel aan het regelen.” Martin: “En dan ‘s avonds het bericht: de handtekening is gezet. Yes! Gehaald!”
Jan: “Nu is het voor mij tijd voor iets anders. Ik blijf 2 jaar, tot eind 2019, als directeur betrokken om de overgang van Delta Rent naar Abird Oude Tonge, part of Boels, te regelen en goed afscheid te nemen. Daarna ga ik investeren in andere dingen, waar ik KIBO ook bij betrek. Ze zijn nog niet van me af!”