Als ondernemer ben je je ervan bewust dat het op een dag tijd wordt voor bedrijfsopvolging of verkoop van je bedrijf. Maar wanneer is dat moment daar, voor jou en voor de onderneming?
Wat is het beste moment?
We merken dat ondernemers door de drukte van de dagelijkse werkzaamheden de gesprekken en acties over bedrijfsopvolging of verkoop vaak voor zich uit schuiven. Sommige ondernemers worden daardoor overrompeld door een koper uit onverwachtse hoek, maar er zijn ook ondernemers die zich proactief voorbereiden op de verkoop van de onderneming.
Die goede voorbereiding helpt je om een succesvolle verkoop te realiseren. Er wordt bijvoorbeeld een onderscheidt gemaakt tussen strategische en financiële kopers. Daarnaast moet je op zoek naar de waardecreatie van je onderneming. Dit kun je realiseren door het optimaliseren van je winst en bedrijfsprocessen. Een belangrijke derde speler in het verkoopverhaal is het moment waarop je het bedrijf verkoopt. Hierin spelen drie factoren een rol, namelijk:
• Sluit de strategische agenda van je bedrijf aan op je persoonlijke agenda.
• Is er sprake van een kopers- of verkopersmarkt?
• Is mijn onderneming fiscaal optimaal gestructureerd?
Leg de agenda’s naast elkaar
We komen regelmatig ondernemers tegen die onvoldoende stil staan bij de vraag of een mogelijke verkoop aansluit bij zijn of haar persoonlijke agenda. Denk vooraf bijvoorbeeld na over vragen als: ”kan het bedrijf zonder mij verder?” of ‘wat ga ik doen na de verkoop van mijn bedrijf?’.
Weet je ook hoe de strategische agenda van je bedrijf eruit ziet? Wat zijn je antwoorden op vragen als: “Is de continuïteit van de onderneming geborgd in deze snel veranderende wereld” of “moeten we op zoek gaan naar een partner?”.
De huidige markt
De laatste jaren was de overnamemarkt vooral een verkopersmarkt. In alle sectoren was de vraag groter dan het aanbod. Vaak overstegen de prijzen de werkelijke waarde. Naar verwachting blijft de overnamemarkt een verkopersmarkt in 2021 hetzelfde omdat financiële partijen veel kapitaal beschikbaar hebben en strategische partijen doorlopend op zoek zijn naar interessante bedrijven om in te investeren. De sector waarin je je begeeft is echter wel van belang voor het succesvol verkopen van je bedrijf. Er worden op dit moment veel overnames gedaan in de food, tech en ICT sectoren in tegenstelling tot bijvoorbeeld de retail en evenementenbranche.
Fiscale aspecten bij verkoop van onderneming
Ook vanuit fiscaal oogpunt kan bedrijfsopvolging complex zijn. Denk daarom zeker eens na over de volgende vragen:
• Welke structuur is voor de overdrager en de overnemer interessant?
• Zijn er stille reserves? En zo ja, leidt dit tot acute belastingheffing of kan de belastingclaim worden doorgeschoven naar de opvolger?
• Welke goedkeuringen moet je aanvragen bij de fiscus?
• Welke fiscale termijnen zijn van belang?
• Hoe kan je op een fiscaal vriendelijke manier inkomen ontvangen om in je levensonderhoud te voorzien na de overdracht?
We zien in de praktijk dat het (levens-)testament van de ondernemer niet aansluit op het bedrijfsopvolgingsplan en/of niet fiscaal optimaal is. Dit kan leiden tot onnodige fiscale heffingen en discussies tussen betrokken partijen bij het overlijden van de ondernemer.
Het tijdig voorbereiden van de verkoop van je bedrijf loont altijd en voorkomt moeilijkheden in de toekomst. Wil je dit verder uitwerken? Het is niet iets wat je dagelijks hoeft te regelen, dus we helpen je graag!